Visita al Port de Barcelona

Volem conèixer a fons el motor econòmic del sud d'Europa i com gestionen els fluxos logístics i de transport en els processos d'importació i exportació de mercaderies.

El passat dia 7 de febrer els alumnes i professors de primer i segon curs de Grau Superior de Gestió de Vendes i Espais Comercials vam visitar el Port de Barcelona. L’experiència va ser gratificant i enriquidora. Els alumnes van poder veure l’espectacularitat de les seves instal·lacions.


Autoritat portuària

La primera etapa de la visita va ser l’edifici Trade World Center de l’autoritat portuària on ens va rebre el Sr. Jordi Torrent, Director Estratègic del Port de Barcelona. En una sala de reunions de les oficines de l’Autoritat Portuària ens va explicar la tremenda importància del Port per la seva capacitat de trànsit de vaixells al qual podia fer front, així com la gran diversificació dins del Port on es troben ubicats diferents sectors econòmics molt diversos, com poden ser el turisme, les mercaderies i d’altres d’estratègics, com és l’energètic.

Jordi Torrent ens va comentar que el nombre d’empreses del Port és de a més de 500 i que generava prop d’uns 40.000 llocs d’ocupacions estables. Entre altres aspectes de la xerrada, en Jordi ens va comentar que aquest fet contribuïa a que el Port de Barcelona era el principal motor econòmic del sud d'Europa, ja que canalitzava mercaderies per valor de més de 61.000 milions d'euros anuals i tenia un paper decisiu en la gestió dels fluxos logístics i de transport en els processos d'importació i exportació de mercaderies.


Vista amb autocar

Després d’una conferència de més de 40 minuts, vam agafar l’autocar i vàrem visitar una part important del Port, allà van veure la Terminal Hutchison Ports BEST del port de Barcelona, la qual havia augmentat la seva capacitat per a millorar l'operació dels portacontenidors més grans del món en incrementar l'altura de tres de les seves onze grues pòrtic, que havien passat de 42 a 47 metres. Després d'aquesta millora, la instal·lació s'afermava com la millor dotada del Mediterrani per a aquest tipus de vaixells.

En aquest viatge d’autocar que va durar uns 45 minuts, Jordi Torrent ens va explicar entre altres curiositats, les dimensions del Port, que amb un radi de cinc quilòmetres i una longitud de més de deu quilòmetres era un dels més grans d’Europa, en aquesta línia, ens va dir que aquesta zona logística confluïen totes les formes de transport, com el marítim, l'aeri, la xarxa d'autovies per carretera i la xarxa ferroviària.


Diversificació

També ens van explicar que el Port tenia unes característiques singulars que el feien únic, aquesta característica era la seva diversificació. El port-ciutat d'ús ciutadà, turístic i comercial; el port de creuers, amb sis terminals operatives i una setena en procés de construcció; el port comercial, amb diverses terminals dedicades al trànsits de contenidors, vehicles, a granel, sòlids i líquids; el port de l'energia, pel qual es canalitzen tots els productes de caràcter energètic (hidrocarburs, gas natural, etc.); i el port logístic, amb una zona logística portuària que és la més important del Mediterrani ja que els seus 230 hectàrees acullen a 130 empreses en les quals treballen més de 6.000 persones. La ZAL o Zona d’Activitats Logístiques del Port és un emplaçament perfecte per a potenciar clarament la vocació de hub logístic del sud d'Europa.

Van veure grans creuers al Port, que per cert, és líder indiscutible de creuers al mediterrani. Jordi torrent va comentar que al 2018 va rebre quasi 3 milions de creueristes, la qual cosa suposava un augment del 6 % respecte a l'any anterior. Aquesta xifra consolidava a Barcelona com el port europeu amb major trànsit de creueristes i reforçava la seva posició com un dels majors ports base, els de sortida i arribada de creuers. En total, el port de la ciutat va registrar un trànsit de passatgers de gairebé quatre milions de persones, inclosos els de les línies de ferri que connecten Barcelona amb les Illes Balears, Itàlia o el Nord d'Àfrica.

També vam veure el vaixell Open Arms amarrat al Port de Barcelona. Un vaixell d’una ONG que es dedica a salvar vides al Mediterrani.

En definitiva, la visita al Port de Barcelona va ser un dia lúdic i apassionant per als joves i els professors. Els alumnes de cicles necessiten veure empreses, plataformes logístiques, comercials i industrials de diferent tipus i grandària i sobre el terreny, vivint les seves realitats, per tal de sentir-se esperonats i motivats per afrontar amb eficiència, eficàcia i professionalitat el seu present acadèmic i el seu futur laboral i professional.

Joan Garcia
Professor de Logística
Febrer del 2019



Seguiment tutors



Quadern alumnat



Aula virtual


 


 







Institut Guillem Catà


          VINE A VEURE'NS i no et perdis: MAPA
           C/ Rosa Sensat, 6-8 de Manresa (08243)

                     Telèfon: 93 877 37 05 | Correu-e